söndag 10 januari 2010

Baguette de tradition Française med lite råg


Jag är rätt så förtjust i baguetter. Allra helst i riktiga, franska "Baguette de tradition Française" som jag gärna äter när jag är i frankrike. Jag har skrivit ner till "min familj" i Champagne och bett dem gå till madame Veró på det lokala bageriet i Mareuil för att fråga efter deras recept. I väntan på det slog jag till på Jan Hedhs recept, men tog en gnutta råg i för att det inte skulle bli för bleka brön.


I receptet ingår tre sorters jäst. Levain, surdegsgrund och pressjäst. Det var levain som fick mig att börja med brödbakandet för några år sen. Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden mellan levain och surdeg. För mig är det en fråga om konsistensen, men det finns säkert en massa andra saker.

Hur som helst så gjorde jag en levain med min vita grundsur som grund genom att blanda en halv deciliter med så pass mycket mjöl så att den blev en deg. Lät den jäsa i fyra timmar och blandade sedan med 125g vatten och 175g vetemjöl. I det här läget är det en chef, som man gör levain med.

Fyra baguetter med litet råg (rippat av Jan Hedh)

100g levain, kräver förberedelse om du inte har
100g vetegrundsur
9g pressjäst
500g vatten, rumstemperatur
700g vetemjöl (Vetemjöl special, Manitoba cream)
100g finmalet rågmjöl
18 havssalt

Blanda allt utom saltet på låg hastighet i 13 minuter. Det är en ganska torr deg, hos mig klättrade den upp för degkroken hela tiden och jag fick knuffa ner den. Lägg i saltet och blanda sju minuter till på högre hastighet.

Jäs en timme i plastlåda med lock. Dela degen i fyra delar som du gör treslag av. Låt dem vila i en halvtimme och kika under tiden på det bageriet som vann tävlingen om Paris bästa baguette de tradition Française 2009, eller den här baguetterullen.

Forma baguetterna och låt dem jäsa kallt över natten, eller som jag, över dagen.


Här jäser de i garaget på min baguetteplåt som jag fick i julklapp. Sammanlagt fick de jäsa sex-sju timmar, för att jag skulle hinna grädda dem före middagen.

Snitta baguetterna snyggt. Snett i längdriktningen och 5-7mm djupt. Under jäsningen har det blivit som ett skal på brödet, så använd ett vasst rakblad eller vass kniv.
Sätt ugnen på 250°C. Släng in is, spruta med blomspruta och ställ in bröden. Sänk till 200°C efter fem minuter. Lufta ett par gånger under gräddningen för att torka ur ugnen. Grädda totalt 30 minuter.


De blev rätt fina (men korta) för att vara första gången. Två stycken förvann under middagen till oxrulladerna, de andra två försvinner nog imorgon bitti!

Nu väntar jag bara på att få det franska receptet innan jag gör baguetter igen.

Må du få sjyssta brön,

2 kommentarer: