lördag 21 november 2009

Surdegspensionatet

Jag har en kompis i Göteborg som heter Hasse. Han gillar också surdeg och bakning. Vi brukar ringa och skryta för varandra och skicka mms med våra sjyssta brön. Hasse skulle åka till Hawaii två veckor och jag erbjöd mig att "passa" en del av hans surdeg för den händelse att den som stod kvar i hans kylskåp skulle dö helt.

Hemma hos Hasse fick jag ett par deciliter i en liten glasburk med snäpplock som jag stoppade i bagen med mina kläder. Innan jag skulle lämna vårt Göteborgskontor och skynda till tåget öpnnade jag väskan och... japp, den lilla rackarn hade pressat sig ut och kladdat ned rejält. Torka torka, skynda skynda.

Det som var kvar av surdegen fick åka X.2000 från Göteborg till Stockholm. Jag matade den ett par gånger och skickade sms-rapporter med hur suren mådde ända till Hawaii. Haha, snacka om nördigt!

Den delen som blev lämnad ensam hemma lever och mår bra enligt säkra källor. Han matade den när han kom hem och nu är det lika bra fart på den som förut. Jag kan tänka mig att den är lite sur (ta dam tschhh) för att den inte fick hänga med till Hawaii dock!

Må du få sjyssta brön,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar